مهندسی ابزار دقیق و کنترل چیست ؟

مهندس ابزار دقیق و کنترل چیست ؟ چه کاربردی دارد ؟

در این مقاله قصد داریم به سوالات بالا پاسخ جامع و کامل بدهیم ؟

مهندسی ابزار دقیق و کنترل با طراحی و پیکر بندی و اتوماسیون سیستم های مختلف سرو کار دارد. مهندسی الکترونیک و ابزار دقیق در شاخه مهندسی بوده که ازمشقات هستند این دو شاخه مهندسی موضوعات مشابهی را در برمیگیرند و دانش آموختگان در این رشته ها می توانند در جست و جوی مشاغل مشابه یک دیگر باشند . 

رشته دانشگاهی مهندس کنترل و ابزار دقیق چیست ؟

رشته مهندسی ابزار دقیق و کنترل در برگیرنده طراحی، ساخت ومدیریت سیستم هایی است که در طیف گسترده ای از صنایع مدرن امروز به کاربرده می شوند. هم چنین مهندسی ابزار دقیق پیشرفته، ارتباط نزدیکی با مهندسی مکاترونیک و روباتیک دارد که در بخش  تولید صنعتی و در موقعیت های مورد نیاز به کار گرفته می شود .معمولا در صنایعی مانند صنایع شیمایی یا پروژه های ساخت و تولید با هدف بهبود عملکرد سیستم ها از لحاظ تولید ، قابلیت اعتماد و ثبات سیستم کار میکنند. 

در شکل بالا یک مثال از طرز کار وسایل اندازه گیری ابزار دقیق را مشاهده میکنید در زمانی که سوئیچ بسته می شود، مقاومت تولید حرارت می کند .همانطور که میدانید گرمای ایجاد شده باعث افزایش درجه حرارت مایع می شود و سپس شما اطلاعات این تغییرات فیزیکی را می توانید به صورت مستقیم  یا غیرمستقیم مشاهده کنید . 

مثال : حالت مشاهده مستقیم استفاده از گیج عقربه ای دما است شما می توانید با استفاده از این دماسنج صنعتی میزان دما را همان جا و همان لحظه مشاهده کنید. این روش یکی از بهترین روش های سنجش و مشاهده میزان حرارت است در این حالت دمایی که مشاهده می کنید به دمای واقعی بسیار نزدیک بوده و هم چنین منظور از مشاهده دمای غیر مستقیم زمانی است که حرارت اندازه گیری توسط ایستگاه سنجش حرارت می بایست به مکانی دورتر منتقل شود این کار بسته به میزان فاصله با دقت و حساسیت زیاد انجام می شود . 

اتاق کنترل ممکن است از محل سنجش دما فاصله ای کم مثل 5 متر و یا فاصله چند 100 متری داشته باشد . در صورت نیاز در مسیر از تقویت کننده های ولتاژ و جریان استفاده می کنند. تا کم ترین افت برای سیگنال اندازه گیری شده رخ دهد. اینجاست که نیازمند تجهیزاتی مانند ترانسمیتر ، ترانسمیتر دما ، جریان و ولتاژ می باشیم . هم چنین در پروسه انتقال به کابل های افزاینده طول ترموکوپل ،کابل سنسور pt100  و کابل گیج های دما می باشد . در آن سوی کار و در اتاق کنترل، ترموستات دیجیتال، کنترلر دما و یا plc منتظر دریافت و پردازش اطلاعات می باشند .


 

 

طراحی وب سایت آرادپرداز