راهنمای انتخاب فشار سنج در 7 مرحله (قسمت 1)

فشار مهم ترین کمیت فیزیکی است که در تمامی فرآیندهای صنعتی باید به صورت مداوم مانیتور شود. با توجه به کاربرد بالا و تنوع فشارسنج های موجود در بازار، انتخاب فشارسنج مناسب کار دشواری است. در مقاله راهنمای انتخاب فشارسنج در 7 مرحله سعی کرده ایم، مهم ترین آیتم هایی که در خرید هر فشارسنجی باید در نظر بگیرید را به ترتیب اهمیت توضیح دهیم.

 

1- محدوده اندازه گیری

مهم ترین پارامتری که در خرید فشارسنج های صنعتی باید مشخص کنید، ماکسیمم فشار فرآیند است. فشار فرآیند نوع سنسور اندازه گیری گیج فشار را مشخص می کند. به طور مثال در ساخت فشارسنج های با محدوده اندازه گیری 0.6 بار تا 1600 بار معمولا از سنسور لوله بوردون استفاده می شود و برای رنج های کمتر از 0.6 بار سنسور کپسولی یا دیافراگمی به کار می رود.

در هنگام خرید باید توجه داشته باشید که محدوده اندازه گیری فشارسنج، حداقل 25% بیشتر از ماکسیمم فشار فرآیند باشد تا سیستم دچار آسیب نشود.

 

2- اندازه صفحه

فشارسنج های عرضه شده در بازار قطر 27 میلی متر تا 400 میلی متر را پوشش می دهند. به طور کلی، الزامات خواندن اعداد، محدودیت فضا و دقت مورد نیاز اندازه صفحه را تعیین میکند.

معمولا اندازه صفحه با دقت رابطه مستقیم دارد و برای محدوده فشارهای بالا و یا دقت های بالا نیاز به نصب گیج با صفحه بزرگتری است. معمولا فشارسنج با اندازه صفحه 63، 100 و 160 میلی متر پرمصرف تر از نمونه های دیگر هستند.

3- دقت

در یک گیج فشار مکانیکی، دقت به عنوان یک درصد ازرنج محدوده کامل در نظر گرفته می شود. اگرچه دقت مورد نیاز صنایع مختلف با یکدگیر متفاوت است، اما استاندارد کلی به شرح زیر است:

تست گیج ها و گیج های استاندارد

  • 0.25%  تا 0.10% رنج  محدوده کامل

فرآیندهای صنعتی عمومی

  • 1.0%  دقت

کاربردهای تجاری

  • 2.0% دقت

طراحی وب سایت آرادپرداز